Wanneer jij je wilt inschrijven voor een woning bij Vestal VGM doorloop je de volgende stappen:
Stap 1: Start jouw zoektocht door het inschrijfformulier volledig in te vullen en een zoekprofiel te creëren dat past bij jouw woonwensen.
Stap 2: Om je zoekprofiel aan te maken en je op te nemen in het selectieproces, vragen we een eenmalige betaling van €26,50. Deze bijdrage dekt de kosten voor de administratieve handelingen en het zorgvuldig meenemen van jouw profiel in het selectieproces.
Stap 3: Zodra de betaling is voltooid, ontvang je een e-mailbevestiging met een uitnodiging voor het Digitaal Woningdossier. In deze digitale omgeving kun je je persoonlijke gegevens invoeren, waaronder je identiteitsbewijs, inkomensgegevens en een werkgeversverklaring. Vergeet niet in te loggen met DigiD, zodat we alle benodigde informatie kunnen verzamelen.
Stap 4: Zodra alle benodigde documenten zijn ingeleverd, kun je reageren op beschikbare huurwoningen. Je kunt dit doen door een e-mail te sturen naar kcc@vestal.nl. In je bericht kun je aangeven welke woningen je interesse hebben. Wij zullen je aanvraag zorgvuldig behandelen en je op de hoogte houden van verdere stappen.
Vestal VGM verhuurt zowel eigen woningen als woningen voor particuliere beleggers. Vanwege de vele aanmeldingen per woning hanteren wij een selectieprocedure. Je kunt de details van de selectieprocedure hier bekijken.
Stappenplan verhuurproces
Wij streven ernaar het verhuurproces zo veel mogelijk digitaal te laten verlopen. Dankzij deze digitale aanpak kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen, en kun je alles vanuit huis regelen. Uiteraard staan we je ook graag persoonlijk te woord en helpen we je, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de perfecte woning.
Om de selectieprocedure zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben we enkele gegevens van je nodig. Na je inschrijving ontvang je een e-mail met een link. In deze e-mail vind je ook een document waarin staat wat je moet aanleveren. Via de link kun je een account aanmaken op het Digitaal Woningdossier. Ga je samenwonen met je partner? Dan ontvangen we ook graag de documenten van je partner.
Om na te gaan of je voldoende inkomen hebt om jouw huur te kunnen hebben wij je persoonlijke en financiële gegevens nodig. Met deze documenten wordt door het verhuurteam een check uitgevoerd. Een vast, regelmatig inkomen en een goed betaalverleden is van belang.
Wanneer je ervoor kunt zorgen dat er een familielid borg voor je kan staan, dan zijn er zeker mogelijkheden om een woning bij ons te huren.
Een borgsteller is iemand die de gehele huurperiode garant staat. Deze persoon komt pas in beeld op het moment dat jij je huur niet meer kunt betalen of als er schade is aan jouw woning en jij dit niet kunt financieren. Aan de borgsteller de taak om jou in zulke gevallen financieel te ondersteunen.
Wij begrijpen goed dat je als ouder(s) graag je kind wil helpen bij de huur van een woning. Je kan helpen door garant te staan voor een huurwoning. Let op, dan hebben wij naast de gegevens van het kind ook de gegevens van de borgsteller nodig.
Als je een leuke woning op onze website hebt gevonden, kun je klikken op de knop ‘bezichtiging aanvragen’ of het via de mail aangeven. Zorg ervoor dat je je van tevoren hebt ingeschreven en de gevraagde documenten hebt aangeleverd. Vervolgens ontvang je van ons een bevestiging van je reactie en word je meegenomen in de selectieprocedure.
De duur van de selectieprocedure verschilt per woning, maar zal in de meeste gevallen circa vier weken duren.
Je krijgt altijd een bevestiging van je reactie op de woning. Daarin staat de procedure uitgelegd. Mocht dit om een of andere reden niet gebeurd zijn, neem dan contact met ons op. Verder krijg je altijd een bericht indien je in aanmerking komt voor een bezichtiging of wanneer de woning inmiddels is verhuurd.
Aan de hand van inkomensgegevens, zekerheden, woningvoorkeuren, beschikbaarheid, volledigheid van jouw dossier en een kredietcheck worden de woningen toegewezen aan de best passende kandidaat.
Nee, dit is niet mogelijk. Wij maken je er attent op dat wij de aangeleverde stukken op echtheid controleren. Hierbij wordt ook gekeken naar uw kredietwaardigheid, zoals betalingsgedrag in het verleden.
Nadat je je bij ons hebt ingeschreven en de benodigde stukken hebt aangeleverd kun je op een woning reageren via de knop ‘bezichtiging aanvragen’ of via de mail. Vervolgens word je meegenomen met de selectieronde. Kom je in aanmerking voor een bezichtiging, dan zullen wij je uitnodigen voor een afspraak. Na het maken van een afspraak ontvang je hiervan per e-mail een bevestiging. Tijdens de bezichtiging krijg je de tijd om de woning te bekijken en eventuele vragen te stellen.
Door de grote belangstelling voor onze huurwoningen worden er altijd meerdere kandidaten uitgenodigd voor een bezichtiging. Uiteraard heeft iedereen een individuele afspraak. Voor de bezichtiging staat ongeveer 15 minuten ingepland. Na de bezichtiging kun je per mail aangeven of je interesse hebt in de woning. Hebben wij de volgende werkdag niets van je vernomen gaan wij ervan uit dat je geen interesse in de woning hebt.
Je hebt aangegeven via de mail dat je de woning wilt gaan huren. Wij zullen daarna verder gaan met de screening en proberen je binnen een aantal dagen nader te berichten of jij de woning mag gaan huren. Het kan zijn dat hiervoor nog een aantal aanvullende documenten bij je worden opgevraagd.
Je kunt helaas niet meer reageren op woningen die op ‘verhuurd onder voorbehoud’ staan. Op onze website wordt de actuele status van elke woning weergegeven. Als de woning weer beschikbaar wordt, kun je weer reageren.
Wij werken niet met wachtlijsten. Urgentie is hierdoor ook niet mogelijk. Dit houdt in dat je zelf de website in de gaten moet houden voor het actuele aanbod van de woningen.
Wil je niet langer meer ingeschreven staan in ons zoekersbestand, dan kan je zelf je zoekopdracht beëindigen door een e-mail naar ons te sturen met jouw verzoek.
Na de toewijzing ontvang je de huurovereenkomst per e-mail of kun je deze komen ondertekenen op kantoor. Tevens wordt er een afspraak gemaakt voor de sleuteloverdracht. Na ondertekening ontvang je een factuur voor de eerste maand huur en de borg. Deze betaling moet voldaan zijn vóór de afgesproken sleuteloverdracht. De sleuteloverdracht vindt plaats bij de woning zelf.
In overleg wordt er een afspraak gemaakt voor de oplevering van de woning. Samen met de inspecteur wordt er een ronde gemaakt door de woning en zal bij het ontdekken van eventuele mankementen een opdracht worden uitgezet om dit te repareren. Tevens worden overal foto’s van gemaakt en worden de meterstanden opgenomen. Vervolgens ontvang je een document met alle besproken punten en de gemaakte foto’s. Na de oplevering kun je direct aan de slag met klussen, verhuizen en inrichten!
Als huurder draag je niet alleen de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van je woning; een deel van die verantwoordelijkheid ligt ook bij de verhuurder. Bij Vestal VGM, jouw verhuurder, is dit niet anders. In onze onderhoudsbrochure vind je duidelijke richtlijnen over hoe je moet handelen bij onderhoudskwesties in je woning.
Wanneer je een storing of reparatieverzoek wilt indienen, kun je dit doen via ons online portaal Facilitee. Via deze link kun je jouw reparatieverzoek indienen.
Dit verschilt per woning. Voor bouwkundige wijzigingen heb je altijd schriftelijke toestemming nodig. Houd er rekening mee dat de woning altijd in de originele staat moet worden teruggebracht, tenzij anders is afgesproken met Vestal VGM. Meer informatie hierover kun je vinden in de onderhoudsbrochure. Voor specifieke aanpassingen kun je een verzoek indienen via Facilitee.
Je kunt met al je vragen en opmerkingen bij ons terecht via telefoon (0598-317 788) of per mail. Mocht je een verzoek of storing hebben, dan kun je deze melden via Facilitee.
De huurprijs wordt jaarlijks per 1 juli verhoogd binnen de daarvoor geldende wettelijke regelgeving. Je wordt 2 maanden van tevoren op de hoogte gebracht van deze huurverhoging per e-mail.
Tijdens je contacten met Vestal VGM kunnen er situaties ontstaan waarover je ontevreden bent. Vestal VGM wil deze situaties graag samen bespreken en naar een oplossing zoeken. Jouw klacht geeft ons een kans om het de volgende keer beter te doen. Stuur ons een mail met je klacht of bel naar 0598-318 788.
Je gaat een huurovereenkomst aan voor minimaal 12 maanden. Na dit jaar is het contract maandelijks opzegbaar. Hierbij wordt één volle kalendermaand opzegtermijn in acht genomen. Opzeggen is alleen mogelijk per de 1e van de maand.
Of je in aanmerking komt voor huurtoeslag is voornamelijk afhankelijk van je inkomen. Hoe lager het inkomen, hoe hoger het toeslagbedrag. Andere belangrijke factoren die de hoogte van de huurtoeslag bepalen zijn jouw leeftijd, de hoogte van de huur en servicekosten en de samenstelling van je huishouden. Klik hier om een proefberekening te maken op de website van de Belastingdienst.
Dit is per complex verschillend. Op het moment dat je bij ons gaat huren, ontvang je een huurcontract. Hierin staat duidelijk omschreven wat er in de fondsen is verwerkt. Onderdelen die vaak in het onderhoudsfonds zijn verwerkt zijn;
Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend, de inbegrepen fondsen voor jouw woning staan in het huurcontract omschreven.
Een huuropzegging moet altijd schriftelijk. Dit kunt je per e-mail of aangetekende brief doen. De schriftelijke huuropzegging dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Na ontvangst van de opzegging krijg je een bevestigingsmail met de datum waarop het contract afloopt.
Bij een verandering in de samenstelling van je huishouden moet je ons hiervan op de hoogte stellen via e-mail. Als iemand vertrekt, zijn we ook verplicht het inkomen opnieuw te beoordelen. Als degene die in de woning wil blijven aan alle eisen voldoet, stellen we een nieuw huurcontract op. Hieraan zijn wel contractkosten verbonden.
Als je gaat verhuizen dien je het huis leeg, schoon en zonder schade aan ons terug te geven. Een woninginspecteur van Vestal VGM komt daarom twee keer langs om samen met jou het huis te bekijken.
Voorinspectie
Tijdens de eerste inspectie loop je met één van onze inspecteurs het huis na. De inspecteur bekijkt of er zaken zijn die jij voor de einddatum moet weghalen en/of herstellen. Deze inspectie duurt ongeveer 30 minuten. De inspecteur maakt een rapport van de opname en hier ontvang je een kopie van.
Eindinspectie
Bij de tweede inspectie controleert onze medewerker de woning opnieuw. Is de woning leeg en schoon? Zijn de reparaties en aanpassingen gedaan? Als het huis nog niet in orde is, gaan wij dat alsnog regelen, helaas wel op jouw kosten. Na de eindinspectie vragen wij ook de sleutels van de woning terug.
De woning moet voldoen aan de volgende eisen: